Tiedote 2.4.2020

Erityislasten sisarukset tarvitsevat tukea myös poikkeustilanteessa

10.4. vietetään kansainvälistä sisarusten päivää. Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n Erityinen sisaruus -toiminta ja Leijonaemot ry:n Erityislapsiperheen näkymätön sisarus -hanke muistuttavat sisarussuhteiden tärkeydestä ja pitkäaikaissairaiden ja vammaisten lasten sisarusten huomion ja tuen tarpeesta myös poikkeustilanteessa.

Koronavirus pakottaa perheet koteihinsa. Joillekin perheille eristys voi tarkoittaa yhteistä laatuaikaa ja perhesiteiden vahvistumista, toisille erityisen kuormittavaa ja perheenjäsenten pahoinvointia lisäävää arkea. Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten lasten perheet ovat yksi ryhmä, joka saattaa olla erityisen suuressa kuormituksessa, kun monet arkea helpottavat ja rytmittävät tekijät sekä tukimuodot ovat katkolla.

Kun yksi perheen lapsista vie muita enemmän vanhempien aikaa ja huomiota omien erityistarpeidensa vuoksi, joutuvat muut lapset pärjäämään enemmän omillaan. Sisarukset ovat erityislapsille tärkeitä ystäviä, leikkikavereita, roolimalleja, auttajia ja tukijoita, mutta jäävät usein omine tarpeineen vähemmälle huomiolle. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne ei asiaa helpota. Koulu, päivähoito ja harrastukset ovat sisaruksille merkityksellisiä oman elämän asioita, joissa he voivat vahvistaa omaa itseään ja keskittyä muuhun kuin erityislapsen täyttämään kotiarkeen. Sisarukset kaipaavat kasvurauhaa, jota pitkäkestoinen eristystilanne ei välttämättä mahdollista. ”Samalla tavalla kuin ennenkin erityinen tarvitsee extra-aikaa ja tukea vanhemmilta, mutta nyt hän on kotona koko ajan. Aikaa ja huomiota pyritään antamaan myös sisaruksille”, kuvaa eräs erityislapsiperheen vanhempi.

Käynnissä oleva poikkeustila korostaa kaikkia tunnetiloja, joita erityislasten sisarukset muutenkin kokevat. Sisarukset joutuvat arjessaan joustamaan, olemaan kärsivällisiä ja ymmärtäväisiä. Erityisesti silloin, kun perheessä on omaehtoinen, haastavasti käyttäytyvä lapsi, sisarukset joutuvat mukautumaan erityislasta tukeviin rutiineihin ja tapoihin toimia sekä antamaan helposti periksi. Sisaruksille annetaan välillä myös paljon vastuuta erityissisaruksesta huolehtimisesta. Poikkeustilanteessa sisarukset ovat merkittävä arjen apu. Moni sisarus kokee ärtymystä mutta myös keinottomuutta, pelkoa, häpeää ja syyllisyyttä. Sisarukset kokevat usein paljon huolta ja jopa ahdistusta sisaruksensa terveydestä, mikä voi korostua nyt poikkeustilanteessa, sillä monet pitkäaikaissairaista ja vammaisista lapsista kuuluvat koronaviruksen riskiryhmään. Osassa perheistä erityislapsi asuu vaativan hoidollisuuden takia poissa kotoa ja häntä ei välttämättä pääse tapaamaan kuukausiin. Myös aikuisilla sisaruksilla korostuu huoli, kun asumisyksiköihin ei pääse tapaamaan sisarusta, joka ei välttämättä täysin ymmärrä tilannetta ja voi ihmetellä, mihin omat rakkaat katosivat. Sisarussuhteen tukeminen on tärkeää, vaikka fyysisesti ei voisikaan nähdä.

Sisaruus on yksi elämämme pisimmistä ihmissuhteista, aina erityistä ja siksi myös juhlimisen arvoista. Kansainvälistä sisarusten päivää vietetään vuosittain 10.4. Päivän on alkujaan lanseerannut yhdysvaltalainen Claudia Evart. Menetettyään molemmat sisaruksensa varhain hän halusi luoda päivän muistuttamaan sisarussuhteiden tärkeydestä. Erityinen sisaruus -toiminta ja Erityislapsiperheen näkymätön sisarus -hanke nostavat sisarusten päivän viikolla esiin erityislasten sisarusten tuen tarvetta ja järjestävät sisaruksille muun muassa chat-keskusteluja. Viestiä nostavat esiin Instagram-kanavillaan 8.4. myös sosiaalisen median vaikuttajat Mmiisas ja Sita Salminen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Katri Lehmuskoski
Erityinen sisaruus
katri.lehmuskoski@tukiliitto.fi

Karolina Lamroth
Erityislapsiperheen näkymätön sisarus
karolina.lamroth@leijonaemot.fi
p. 040 4820 260

Erityinen sisaruus -toiminta on Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n Harvinaiskeskus Norion koordinoimaa toimintaa, jonka tavoitteena on nostaa yhteiskunnassa esiin pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sisarusten asemaa.  Leijonaemot ry:n Erityislapsiperheen näkymätön sisarus -hankkeessa järjestetään toimintaa erityislapsiperheen sisaruksille ja vahvistetaan sisaruksen ääntä perheissä sekä lisätään perheiden ja perheiden kanssa toimivien ammattilaisten tietoutta erityisestä sisaruudesta.