Tiedote 3.4.2019

Erityiset sisarussuhteet tarvitsevat tukea

10.4. vietetään kansainvälistä sisarusten päivää. Erityinen sisaruus-, Meidän sakki- ja Erityislapsiperheen näkymätön sisarus- hankkeet muistuttavat sisaruussuhteiden tärkeydestä sekä sisarusten tuen tarpeesta silloin, kun perheessä yksi tai useampi lapsi vaatii muita enemmän huomiota esimerkiksi vamman tai sairauden vuoksi tai kun perhe toimii sijaisperheenä.

Sisaruus on yksi elämämme pisimmistä ihmissuhteista ja siksi aina erityistä. Sisaruksia rakastetaan, vihataan ja suojellaan. Heistä ollaan ylpeitä ja heidän saamasta huomiosta kateellisia. Silloin, kun yksi perheen sisaruksista vie muita enemmän vanhempien aikaa ja huomiota omien erityistarpeidensa vuoksi, jäävät muut sisarukset usein varjoon. Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten lasten ja nuorten perheet ja sijaisperheet tarvitsevat tukea, jotta kaikki sisarukset pystytään huomioimaan tasavertaisesti ja yksilöllisesti.

”Perhe on aina kokonaisuus, jonka muodostavat kaikki sen jäsenet. Yhdessä perheessä voi kuitenkin olla eri kunnista sijoitettuja lapsia, vanhempien biologisia lapsia ja adoptoituja lapsia, joiden kaikkien tarpeet ovat yhtä tärkeitä. Perheen tarpeita arvioitaessa ammattilaisen ja palvelujärjestelmän huomio kiinnittyy kuitenkin yleensä yhteen lapseen kerrallaan ja muut unohtuvat. Sisaruussuhteet eivät kuitenkaan elä ja kehity tyhjiössä, vaan niitä täytyy tukea ja myös sisarukset huomioida sijoitetun lapsen ja sijaisperheen tuen tarpeita arvioitaessa”, kuvaa hankepäällikkö Emilia Säles Perhehoitoliiton Meidän sakki -hankkeesta.

Samoja tarpeita tunnistavat Erityinen sisaruus -projektin projektipäällikkö Katri Lehmuskoski ja Erityislapsiperheen näkymätön sisarus -hankkeen projektityöntekijä Karolina Lamroth: ”Pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sisaruksista tulee usein erityisen pärjääviä, kun he eivät halua rasittaa omilla tarpeillaan jo valmiiksi rasittuneita vanhempiaan. Jotkut taas oireilevat siinä tilanteessa tai myöhemmin elämässä. Erityisellä sisaruudella on paljon myönteisiäkin vaikutuksia ja erityiset sisarukset ovat usein sisaruksille myös erityisen tärkeitä. Myönteisiä vaikutuksia ja sisarusten keskinäisiä suhteita voitaisiin tukea nykyistä paremmin, kun koko perhe ja myös sisarusten oikeus jaksaviin vanhempiin huomioitaisiin paremmin perheen palveluita suunniteltaessa. Sisarukset hyötyvät myös vertaistuesta.”

Kansainvälistä sisarusten päivää vietetään vuosittain 10.4. Päivän on alkujaan lanseerannut yhdysvaltalainen Claudia Evart. Menetettyään molemmat sisaruksensa varhain hän halusi luoda päivän muistuttamaan sisaruussuhteiden tärkeydestä.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Katri Lehmuskoski
Erityinen sisaruus
katri.lehmuskoski@tukiliitto.fi
p. 050 4390 073

Emilia Säles
Meidän sakki
emilia.sales@perhehoitoliitto.fi
p. 0400 448 084

Karolina Lamroth
Erityislapsiperheen näkymätön sisarus
karolina.lamroth@leijonaemot.fi
p. 040 482 0260

Erityinen sisaruus -projekti on Kehitysvammaisten Tukiliitto ry:n, Harvinaiskeskus Norion, Sylva ry:n ja TATU ry:n yhteistyöprojekti. Projektin tavoitteena on nostaa yhteiskunnassa esiin pitkäaikaissairaiden ja vammaisten henkilöiden sisarusten asemaa. Leijonaemot ry:n Erityislapsiperheen Näkymätön sisarus -hankkeessa järjestetään toimintaa erityislapsiperheen sisaruksille ja tuodaan sisaruksen ääni kuuluviin perheessä. Perhehoitoliiton Meidän sakki -hankkeen tavoitteena on sisarussuhteiden vahvistuminen pitkäaikaista perhehoitoa antavissa sijaisperheissä. Yhteistyökumppaneina hankkeessa toimivat Helsingin kaupungin perhehoito, Perhehoitoyksikkö Pihlaja, Pelastakaa lapset ry, Pesäpuu ry ja Perhehoitokumppanit Suomessa Oy.

Lataa tiedote PDF-muodossa

Tutustu sisarusten päivän tapahtumiin